Handledningar, frågor och svar
Nya hemsidan
Varför finns inte NDRs Riskmotor med på den nya hemsidan?
NDRs riskmotorer gjordes för ganska många år sedan nu och bygger på data i NDR mellan år 2002 - 2007. Mycket har hänt i diabetesvården sedan dess både vad gäller riktlinjer och behandling. Med anledning av detta har både riskmotorn för typ 1- och typ 2-diabetes tagits bort i samband med att NDR bytt hemsida. I nuläget finns ingen plan för när en uppdatering av riskmotorn kan komma att ske.
Direktöverföring
Varför fungerar inte vår direktöverföring?
Om vårdenhetens data inte finns i NDR som förväntat, säkerställ först att datan finns i journalen och i en mall som överföringsprogrammet hämtar från. Om allt stämmer på er sida så kontakta NDR. All data som inkommer till NDR under 2024 går via en temporär ”brygga” mellan NDRs gamla webbservice och den nya för att ge alla IT-leverantörer gott om tid att anpassa programmering till nya plattformen Stratum. NDR validerar denna brygga kontinuerligt men det kan uppstå problem som inte upptäcks direkt. Eventuella felmeddelanden från NDR går till IT- leverantören för det överföringssystem som skickat in data, men når kanske inte vårdpersonalen.
Verktyg i inloggat läge (för vården)
Var hittar jag verktygen i inloggat läge t.ex. registrera, söklistan och rapporteringsgraden?
För att komma till verktyg för registrering eller de statistikverktyg som visar enhetens data behöver du ha behörighet till den enheten och vara inloggad. Gör så här:
LOGGA IN (knappen finns högst upp till höger på sidan)
Knappen VERKTYG FÖR REGISTRERARE dyker då upp till vänster om ditt namn, klicka på den.
Nu öppnar sig undermenyer till höger på sidan. Här kan du välja om du vill registrera eller använda något av de andra verktygen i inloggat läge.
Fråga om patientprofilen: Varför syns inte det senaste besöket direkt när man har registrerat manuellt i formuläret på hemsidan?
Datalagret på NDR uppdateras varje natt och registreringen visas då nästkommande dag. Det är i nuläget tyvärr inte möjligt att göra uppdateringar i NDRs datalager direkt efter varje registrering. Patienten kan själv beställa profilen via 1177.se nästkommande dag. Information om hur detta går till finns på denna hemsida under fliken För patienter
Fråga om rapporteringsformuläret; Varför ser det annurlunda ut jämfört med tidigare?
Rapportformulärets utformning följer den mall som finns för alla register som ligger på plattformen. NDR har behövt anpassa och ändra sina formulär (barnsidan har 3) efter den mallen. NDR kommer tillsammans med andra kvalitetsregister att driva utvecklingen av formulären i Stratum efter användarnas behov.
Fråga om rapporteringsformuläret; Varför finns bara en kolumn med tidigare registreringar, förut kunde man se och bläddra bland flera tidigare besök?
Rapportformulärets utformning följer den mall som finns för alla register som ligger på plattformen. I den mallen finns det tyvärr inte möjlighet att visa flera besök bakåt i tiden. Att visa det senast inrapporterade värdet (max 3 år tillbaka) för varje variabel så som det görs nu, är en kompromiss som kan ge ett stöd vid registreringen. Många av er användare har meddelat att ni saknar datum på när t.ex ett provsvar är registrerat i NDR. I nuläget finns den uppgiften att hämta i patientprofilens tabell.
Frågor om behörigheter (för vården)
Min behörighet verkar var inaktiverad på NDR vad ska jag göra?
Har du redan behörighet till registret kan den ha inaktiverats om du inte varit aktiv på 9 månader. Då ska du inte ansöka om behörighet här, utan kontakta registret och be att få din behörighet aktiverad igen. Använd denna mailadressen: ndrinfo@registercentrum.se
Varför kan jag inte logga in med Mobilt BankID längre?
Efter att NDR gick in på ny plattform, går det inte att både ha Mobilt BankID och SITHS-kort som inloggningsmetod. Vill man byta metod så behöver NDR kontaktas.
Eftersom Inloggning med BankID helt kommer att tas bort i höst efter beslut från Registercentrum Västra Götaland, så är rådet att redan nu bara använda SITHS-kort.
SITHS-kort är en tjänstelegitimation och kan återkallas centralt av en arbetsgivare när någon slutar eller ändrar sin anställning. Den möjligheten finns inte med Mobilt BankID som är en privat ID-handling. Nu finns även e-SITHS möjlighet vid inloggning, för de som inte alltid har en kortläsare tillgänglig.
Efter den 31 oktober 2024 kommer det inte gå att logga in med BankID till något kvalitetsregister som ligger på Registercentrum Västs registerplattform utan det är SITHS-kort eller e-SITHS som gäller.
Om din vårdenhet inte använder SITHS-kort så behöver detta införskaffas för att medarbetarna ska kunna få behörighet med inloggning i NDR.
Det finns några olika SITHS-ombud för privata vårdgivare. Svensk E-Identitet är en av dem: https://e-identitet.se/auth/hsa-och-siths-ombudstjanst/ För att hitta fler, gå till Ineras sida där de anger vilka Privata SITHS-ombud som finns: https://www.inera.se/tjanster/alla-tjanster-a-o/siths-identifieringstjanst/
För vårdpersonal